Siirry pääsisältöön

Kommentti: Järki käteen Fernando ja Amerikan maille

Fernando Alonso on kaksinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari ja yksi sarjan tämän hetken parhaista kuljettajista. Espanjalainen on ajanut viimeiset kaudet umpisurkealla Mclaren-Hondalla ja takavuosien menestys on vain muisto formulafanien ja Alonson verkkokalvolla. Mies on juhlinut edellisen kerran F1-osakilpailun voittoa Espanjassa vuonna 2013.

Alonson ja Mclarenin taival on ollut kuin sketsisarjasta - sille ei voi muuta kuin vain nauraa. Japanilaisvalmistajan voimanlähde on poksahdellut milloin missäkin ja menestyksestä ei tämän kolmen vuoden mittaisen ajanjakson aikana ole ollut tietoakaan. Alonso on antanut median välityksellä tallille ja Hondalle tiukkaa palautetta ja kaikkien ongelmien sietokyky on ylitetty jo monen monta kertaa.

Fernando tietää itsekin, että pelleilylle on tultava loppu. Mies onkin todennut haluavansa voittaja-auton ensi kaudeksi, mutta valitettavasti sitä ei ole saatavilla. Mercedekselle ja Ferrarille ei ole pääsyä, eikä Renaultkaan tuskin rakenna ensi kaudeksi huippuautoa - puhumattakaan Mclarenista.

Nämä kolme vuotta ovat vahingoittaneet kaksinkertaisen maailmanmestarin - yhden sarjan parhaimman kuljettajan mainetta. Sosiaalisessa mediassa leviävät meemikuvat ovat vain irvailua kokeneelle Alonsolle, kuinka kauan mies kestää tätä?

Alonso, tässä on sinulle ilmainen neuvo.

Amerikka. Siellä kaikki on suurempaa. Alonso pyörähti toukokuun lopussa legendaarisessa Indy500-kilpailussa ja omasi avaimet jopa voittotaistoon. Kunnes, kuin kohtalon ivana, Hondan moottori sanoi sopimuksensa irti.

Laitoin Indy500-viikonlopun tapahtumia seuratessani merkille, kuinka Fernando nautti jälleen ajamisesta. Hän nautti jälleen menestymisestä. Alonson asemassa tarkastelisin mahdollisuutta jättää kuninkuusluokka ja hypätä rapakon taakse. Indycar voisi olla hänelle avain entisaikojen menestykseen.

Indycar- sarjassa jokaisella tallilla on sama Dallaran toimittama autonrunko. Moottorivalmistajina toimivat Honda, sekä Chevrolet. Indycaria ajavat tälläkin hetkellä monet entiset F1-kuljettajat, jotka toivottaisivat mielellään entisen kilpakumppaninsa uuteen maailmaan.

Fernando, järki käteen ja Amerikan maille.   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Aprillipäivä meni jo, Sauber

Perinteikäs Formula 1 -talli Sauber on rämpinyt kolmen edellisen kauden ajan suurien ongelmien keskellä. Talli sai Australiassa lisää jobinpostia, kun Pascal Wehrlein ei kyennyt osallistumaan kauden avauskilpailuun Race of Champions -tapahtumassa sattuneen ulosajon myötä. Saksalaiskuljettajan niska, sekä selkä eivät olleet tallin mukaan vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa täysmittaisen F1-kilpailun ajamista varten.  Wehrleinin onnettomuudesta on nyt kulunut reilut kaksi kuukautta. Puserooni alkaa hiipiä pienoinen pelko siitä, että Sauber valehtelee meille. Saksalaiskuljettajalla on ollut toipumisaikaa runsaasti, ja hän on myös kyennyt harjoittelemaan. Miksi hän ei sitten istu autossa? Vielä ei ole aika huolestua vakavasti, mutta Bahrainin osakilpailu on tälle palapelille ehdoton takaportti. Mikäli Wehrleinia ei nähdä sielläkään sinisen auton ohjaimissa, on Sauber pomminvarmasti meille valehdellut. Saksalaiskuljettajalla on muiden kollegojensa tavoin alla vahva harjoituskausi jo ennen vuo

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-